خانه / دسته‌بندی نشده / موشن گرافیک چیست؟ بررسی مزایا و کاربردها و بازار کار

موشن گرافیک چیست؟ بررسی مزایا و کاربردها و بازار کار

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک در واقع زیر شاخه ای از طراحی گرافیک می باشد که از ساختار طراحی گرافیک در یک بستر ویدئویی برای ایجاد انیمیشن های مختلف استفاده می کند. از موشن گرافیک به طور عمده ای در ساخت و ایجاد لوگو، بنرها و ویدئوهای تبلیغاتی استفاده می شود. برای آموزش موشن گرافیک می توانید به یک آموزشگاه فیلمبرداری مراجعه و در دوره های گرافیک آن شرکت نمایید. در این مقاله از آکادمی پیکسان به بررسی کامل موشن گرافیک و کاربردها و مزایای آن خواهیم پرداخت.

موشن گرافیک
یک نمونه موشن گرافیک

 

دلیل اهمیت موشن گرافیک

وقتی صحبت از بازاریابی می شود، گرافیک های متحرک می توانند شگفتی ایجاد کنند. این امر می تواند با شناخت بهتر آن، یک برند یا محصولی را به سطح بالا برساند. استفاده از موشن گرافیک، می تواند بیان کننده داستان تجاری برندهای سازنده باشد و به محصولات در رسیدن به مشتریان بالقوه کمک کند. امروزه بازاریابان می توانند از ابزارهای گرافیکی متحرک برای انتقال کلیه پیام های خود  به روشی خلاقانه استفاده کنند.

موشن گرافیک باعث می شود که فیلم ها قابل درک تر شده و به راحتی برای مخاطب یادآوری شوند. امروزه تقاضای زیادی برای فیلم های متحرک در صنعت بازاریابی وجود دارد، چرا که این فیلم های متحرک کاملا جذاب هستند و می توانند در مدت زمان 60 تا 90 ثانیه یک محصول یا خدمات را معرفی و یا تبلیغ کنند.

موشن گرافیک ها در انواع مختلفی ساخته می شوند. امروزه بچه هایی که برای درک بهتر مفاهیم آموزشی در مدارس، فیلم های آموزشی را تماشا می کنند، به تماشای موشن گرافیک عادت کرده اند. بچه ها تماشای فیلم های متحرک را ترجیح می دهند و همچنین مفاهیم را به راحتی با آنها درک می کنند. این قضیه همچنین به آنها کمک می کند تا مفاهیم را بهتر به خاطر بسپارند. گرافیک های متحرک در بین کودکان بطور فزاینده ای محبوب هستند.

توجه کنید که:

استفاده از موشن گرافیک باعث صرفه جویی در وقت، پول و منابع دیگر می شود. فیلم های متحرک را بدون نیاز به فیلمبرداری در محیط های خارجی، می توان در استودیوها ساخت. همچنین، هزینه های صرف شده برای تولید نیز کاهش می یابد. اگر قصد دارید از یک فیلم گرافیکی متحرک برای بازاریابی استفاده کنید، ضروری است که بدانید مخاطب هدف شما دقیقا چه چیزی را ترجیح می دهد. اگر پروسه را درست انجام دهید، این فیلم ها می توانند یک موفقیت سریع باشند و محبوبیت زیادی در بین مخاطبان کسب کنند. بعضی اوقات، حتی شخصیت های فیلم های تبلیغاتی شما می توانند آنقدر محبوب شوند که مردم شروع به برقراری ارتباط با برند از طریق آنها می کنند.

 

بازار کار طراحان موشن گرافیک

طراحان موشن گرافیک معمولا طراحانی حرفه ای و ماهر هستند و آثار هنری گرافیکی را برای پروژه های تلویزیونی، تبلیغاتی و غیره ایجاد می کنند. این افراد بسیار ماهر هستند و به اصول اولیه گرافیک تسلط کامل دارند و برای ایجاد آثار جذاب از جلوه های بصری و انیمیشن استفاده می کنند. این حرفه یک زمینه نسبتا جدید است که هر روز با فناوری های جدید و ایده های مختلفی رواج می یابد. همانطور که می دانید انواع مختلفی از طراحان مانند طراحان وب، طراحان گرافیک، طراحان محصول و غیره وجود دارد، اما طراحان موشن گرافیک باید به از نظر فناوری به روز تر از بقیه باشند تا بتوانند عملکرد خوبی در بازار کار داشته باشند.

با توسعه رسانه های اجتماعی و رسانه های الکترونیکی، هر روز فرصت های شغلی طراحان موشن گرافیک در حال افزایش است. هنگامی که یک حساب رسانه اجتماعی باز می کنید، می توانید هزاران فیلم از جمله تبلیغات، سرگرمی ها، فیلم های آموزنده و غیره را مشاهده کنید. بنابراین فرصت هایی برای طراحان موشن گراف ایجاد می شود. همچنین اگر در کار خود قوی هستید می توانید به عنوان یک فریلنسر کار کنید. حتی می توانید با نشستن در خانه کار کنید و درآمد کسب کنید. بسیاری از سایت های آنلاین برای ارائه شغل آزاد در این زمینه در دسترس هستند.

طراح موشن گراف

 

کاربردهای موشن گرافیک

1- به اشتراک گذاری اطلاعات

اگر می خواهید پیام یا اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کنید، موشن گراف به شما کمک می کند تا این کار را به روشی آسان و موثر انجام دهید. با استفاده از این روش، می توانید ایده خود را به انیمیشن تبدیل کرده و با اضافه کردن صوتی مناسب و سایر ویژگی ها، به گونه ای که محتوا برای مخاطبان قابل قبول تر و قابل درک تر باشد، آن را ارئه دهید.

 

2- ویدئوهای تبلیغاتی

یکی از رایج ترین کاربردهای موشن گرافیک، ساخت ویدیوئوهای تبلیغاتی است. این ویدئوها ساخته می شود تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و یک تبلیغ را جذاب تر جلوه دهد. یک متن به همراه یک قطعه موسیقی پس زمینه روی این تصاویر متحرک، یک روش متداول است.

 

3- طراحی لوگو

لوگوهای مربوط به شرکت ها یا وب سایت ها، با افزودن انیمیشن هایی به آن، می توانند جذاب تر شوند. این یک کاربرد مهم موشن گرافیک است.

 

4- پست های رسانه های اجتماعی

اکنون مردم برای چک کردن همه چیز مانند اخبار، اطلاعات، سرگرمی، دوره های آنلاین و غیره به رسانه های اجتماعی وابسته هستند. همه اینها در قالب پست های مختلف ارسال می شوند. افزودن موشن گراف به این محتویات، به جذب هرچه بیشتر افراد در پست ها کمک می کند.

 

5- بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال زمینه گسترده ای است که شامل بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیل، بازاریابی موتور جستجو و سایر موارد می شود. تمام این تکنیک های بازاریابی آنلاین می تواند از موشن گراف برای نمایش هرچه بهتر اهداف تبلیغاتی و سایر اهداف دیگر خود استفاد کند.

موشن گرافیک

 

7 مزیت مهم موشن گرافیک

 1- راه حل موثر برای برندسازی

موشن گرافیک ها اثربخشی خود را به عنوان یک راه حل برای نمایش یک برند تجاری ثابت کرده اند، زیرا در دنیای امروز توجه مخاطبان را به طور موثری جلب می کنند و آنها را از لحاظ عاطفی و ذهنی با پیام برند شما درگیر می کنند. این که آیا شما در مورد برند خود، آگاهی از محصولات جدید، ارائه محصولات یا خدمات جدید، هدف قرار دادن بخش های مشتریان یا بهبود هویت برند، از موشن گرافیک استفاده می کنید، نشان دهنده درک شما از فناوری روز در زمینه بازاریابی است. موشن گراف، سطح تعامل بالاتر با محتوا، بازخورد در زمان واقعی و افزایش درک و عملکرد محصولات یا خدمامت را توسط مخاطب هدف تضمین می کند.

 

2- ساده کردن مباحث پیچیده

یکی از مهمترین مزایای استفاده از فیلم های گرافیکی متحرک این است که می توانید ایده ها و مباحث پیچیده را برای بینندگان ساده کنید و ارزش تصور شده را با تصاویری جذاب در طی یک یا دو دقیقه به مخاطب نمایش دهید. ارائه موضوعات پیچیده، گاه برای مخاطب کسل کننده و زمان بر خواهد بود. از آنجایی که حافظه بصری انسان بسیار قوی تر از حافظه متنی آن است، شما می توانید با استفاده از این نکته، به وسیله موشن گرافیک روی ذهن مخاطبان خود اثر گذاشته و مباحث پیچیده را برای آنها ساده کنید.

 

3- قدرت درگیری بالا و انتشار آسان

محتوای بازاریابی ویدیوئی، مشارکت 12 برابر بیش از انواع دیگر محتوا را از سمت مخاطبان به همراه دارد. پیام کسب و کار شما می تواند از طریق فیلم های گرافیکی متحرک که در چند ثانیه توسط مخاطبان مشاهده می شود، ارائه شود. محتوای موشن گراف طبق آمار، 80 درصد به یاد ماندنی تر از محتوای متنی است، از همین رو قدرت درگیری بالایی با مخاطبان دارد و بدون دردسر قابل مشاهده و انتشار است.

 

4- تجربه چند حسی

مخاطبان هدف بر اساس قالب محتوای مورد علاقه خود و اینکه ترجیح می دهند از طریق خواندن یک متن، گوش دادن به محتوای صوتی، مشاهده یک اینفوگرافیک یا یک فیلم، اطلاعات را دریافت کنند، متمایز می شوند. موشن گرافیک ها به دلیل اینکه ترکیبی از قالب های مختلف محتوا هستند (تصویرسازی، انیمیشن، متن و صوت ) یک “تجربه چند حسی” ارائه می دهند که مخاطب را قادر می سازد تا تعامل خوبی با آن برقرار کند.

 

5- صرفه جویی در زمان

موشن گرافیک راه حل موثری برای بازاریابی است که باعث افزایش تعامل و نرخ تبدیل می شود. فیلم های گرافیکی متحرک شامل طرح ها، تصاویر و محتوای صوتی هستند که نرخ تبدیل بالاتری تا  20٪ بیشتر نسبت به سایر قالب های بازاریابی محتوا را ارائه می دهند. محتوای موشن گراف در زمانی محدود می تواند پیام خود را منتقل کند و این سبب افزایش تعامل و صرفه جویی در زمان می شود که روشی کارآمد تر از روش های سنتی است.

 

6-  مناسب برای اهداف مختلف

صرف نظر از بستر انتخاب شده برای انتشار محتوا، موشن گرافیک ها برای بازاریابی، تبلیغات و اهداف تجاری با فرمت های مختلف، قابل تنظیم و مؤثر هستند. این موارد عبارتند از:

  • محصولات و خدمات فیلم های تبلیغاتی
  • ارائه اطلاعات کسب و کار و فروش
  • بازاریابی و برندسازی
  • تبلیغات سنتی و آنلاین
  • محتوای رسانه های اجتماعی
  • کمپین های بازاریابی ایمیل
  • فیلم های آموزشی
  • بررسی محصولات و توصیفات
  • فیلم ها و اطلاعات مربوط به برند و شرکت

فرصت های بی پایانی برای ارائه مطالب گرافیکی حرفه ای  در قالب موشن گراف وجود دارد.

 

7- بهبود عملکرد سئو

موشن گرافیک های ارائه شده بر روی سیستم عامل های تجارت الکترونیکی باعث افزایش قابل توجه مدت زمانی که کاربر در وب سایت شما می ماند، خواهد شد. موشن گراف ها میانگین بازدید دیگر صفحات سایت را تا 260٪ افزایش می دهند و میزان گزاف گویی را کاهش می دهند. تمام مزایای ذکر شده برای موتورهای جستجوگر درمورد کیفیت محتوای وب سایت و تجربه کاربر، شاخص های مثبتی است که عملکرد فعالیت های بهینه سازی کلی موتور جستجوگر (SEO) را بهبود می بخشد. نتیجه مثبت فعالیت های سئو باعث می شود که وب سایت شما بتواند به نتایج بالاتری در نتایج جستجوی مرتبط برسد و از این طریق ترافیک بهینه ای از مشتریان بالقوه به دست آورد و به رتبه بالاتری برسد.

بهبود سئو

 

نتیجه گیری

موشن گرافیک نقش مهمی در جذاب تر کردن یک پست، ویدئو یا پروژه تبلیغاتی یا اطلاع رسانی برای مخاطبان دارد. عمده ترین کاربرد آن در کلیپ های ویدیوئی و تبلیغاتی مشاهده می شود. همه برندها ها و شرکت های معروف با ترفندهای جذاب و متنوعی  به وسیله موشن گرافیک، مردم را به سمت محصولات خود سوق می دهند. همچنین می توان طراحی موشن گراف را به عنوان یک مسیر شغلی برای کسانی که علاقه مند به این زمینه هستند برگزید. پس اگر آماده کار سخت و داشتن مهارت های خلاقانه هستید، می توانید به عنوان یک طراح موشن گراف به سمت پیشرفت حرکت کنید.

 

 

 

 

 

 

درباره‌ی مهرداد صادقی زاده

همچنین ببینید

تصویربرداری ماهواره ای

تصویربرداری ماهواره ای چیست؟ | بررسی انواع آن

تصویربرداری ماهواره ای چیست ؟ تصویربرداری ماهواره ای در واقع فرآیند فیلمبرداری و عکاسی از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *