خانه / دسته‌بندی نشده / اصطلاحات اصلی نورپردازی در عکاسی پرتره (پارت1)

اصطلاحات اصلی نورپردازی در عکاسی پرتره (پارت1)

اهمیت و جایگاه نور و لزوم کنترل آن در عکاسی از اینجا مشخص میشود که بدون وجود نور، عکس گرفتن ممکن نیست. همانطور که خیلی از بزرگان عکاسی عقیده دارند، عمل عکاسی به معنی فرآیند ثبت نور است.

در هنگام عکاسی بایستی به وجود نور یا نبودن آن در نواحی مختلف صحنه توجه نمود. این نور می تواند از منابع مختلف تامین گردد. هنگام عکاسی در فضای باز(outdoor) عموما نور مورد نیاز از خورشید تامین میشود، اگرچه منابع نور مصنوعی را میتوان در ساعات مختلف شبانه روز بکار برد. هنگام عکاسی در محیط های بسته و فضای داخلی (Indoor) علاوه بر استفاده از نور طبیعی خورشید که معمولا از نواحی پنجره، در و یا روزنه موجود در دیوار به محیط داخل ساختمان وارد میشود، میتوان با بکارگیری مناسب از منابع نور مصنوعی، نورپردازی مورد نظر را انجام داد.(نور طبیعی آفتاب یکی از منابع بسیار خوب نور برای عکاسی است.)

نورپردازی(Lighting)  

به منظور دستگاری در نور طبیعی محیط انجام می پذیرد تا نور مورد نیاز برای عکاسی را با کیفیت و شدت مناسب تامین نماید.

با نورپردازی مناسب به سوژه می توان در یک تصویر دو بعدی، تصویر و حس سه بعدی ایجاد نمود.

معمولا جلوه های ویژه بصری از همراهی نور با سایه (یعنی مناطق فاقد نور یا کم نور) بوجود می آید. نوردهی و ایجاد مناطق سایه روشن در عکاسی از افراد( portrait photography) می تواند به شکلی زیبا و خلاقانه بکار رود.

برای عکاسی پرتره در محیط های داخلی و خارجی خصوصا در عکاسی استودیویی، روش های مختلفی در نورپردازی وجود دارد که برای یادگیری آنها لازم است ابتدا تعاریف و اصطلاحات رایجی را که در این حوزه وجود دارد فرا گرفت. در اینجا شایعترین این تعاریف و اصطلاحات شرح داده می شوند.

انواع نورها در نورپردازی پرتره

نور اصلی) main light) : به منبع اصلی نور که برای روشن کردن سوژه استفاده می گردد نور اصلی ( main light) یاکلیدی (key light) گفته میشود. نور اصلی با روشن کردن سوژه یا نواحی خاصی از تصویر، آن را نسبت با سایر مناطق موجود در تصویر مشخص می کند. نور اصلی در واقع نوری است که اساس نورپردازی در یک صحنه با وجود آن شکل می گیرد.

معمولا نور اصلی در موقعیتی بالاتر از سطح سوژه قرار می گیرد. قاعده کلی این است که منبع نور حدودا در زاویه 45 درجه نسبت به نوک بینی در بالاتر از سر سوژه قرار گیرد. البته ممکن است بر اساس چهره سوژه و یا چیدمان نورپردازی، منبع نور بالاتر یا پایین تر قرار داده شود زیرا طبق قاعده دیگری که در عکاسی پرتره بطور شایع بکار می رود، نور باید چشمان سوژه را روشن کند و سایه بینی فقط تا محدوده لب فوقانی گسترش یابد و به هیچ وجه تمام لب را در بر نگیرد. به همین علت در افراد مختلف که استخولن ابروی آنها یا طول و فرم بینی و سایر ساختارهای صورت آنها متفاوت است، ارتفاع منبع نور بایستی متناسب با آنها تنظیم گردد.

نور ثانوی یا پرکننده( fill light)

به منبع نوری گفته میشود که برای روشن کردن یا نرم کردن سایه هایی که توسط نور اصلی ایجاد شده است کار می رود. استفاده از این نور به منظور جلوگیری از تاریک شدن زیاد در نواحی سایه است. نور پر کننده کمک می کند تا ویژیگی های برجسته صورت نرم تر شود. اصولا نور پرکننده برای کنترل کنتراست صحنه مورد استفاده قرار می گیرد.ساده ترین موقعیت برای قرارگیری نور پرکننده نسبت به سوژه، موقعیتی نزدیک به خط دید دوربین (محور دید دوربین ) است.منتهی باید دقت شود منبع نور پرکننده نباید آنقدر به این محور نزدیک باشد که در کادر تصویر دیده شود. به همین دلیل یکی از منابع نوری که میتوان برای استفاده به عنوان نور پرکننده در نظر گرفت، فلاش سر خود) Built in) یا فلاش خارجی متصل شده بر روی دوربین می باشد.

استفاده نامناسب از نور ثانوی در عکاسی پرتره می تواند به کیفیت تصویر آسیب برساند بنابر این آموزش نحوه قرارگیری و شدت نور پرکننده برای بدست آوردن نتیجه مطلوب لازم است.

 

درباره‌ی پانیذ حسنی

در حوزه عکاسی دیجیتال فعالیت میکنم و برخی محتوا گذاری های سایت پیکسان رو انجام میدم.

همچنین ببینید

تصویربرداری ماهواره ای

تصویربرداری ماهواره ای چیست؟ | بررسی انواع آن

تصویربرداری ماهواره ای چیست ؟ تصویربرداری ماهواره ای در واقع فرآیند فیلمبرداری و عکاسی از …

نظری نیست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *