خانه / دسته‌بندی نشده / اصول اولیه گرافیک | 10 مورد از اصول اولیه گرافیک

اصول اولیه گرافیک | 10 مورد از اصول اولیه گرافیک

اصول اولیه گرافیک

اصول اولیه گرافیک مانند آجرهای یک ساختمان است. هر یک از ستون های ساختمان باید تا انتها به درستی بالا رود تا یک ساختمان به بهترین شکل ممکن ساخته شود. در طراحی گرافیک نیز به همین صورت است و باید تمام اصول اولیه گرافیک به نحو احسن اجرا شود تا یک طراحی گرافیکی ایده آل انجام شود. اگر می خواهید همه چیز را درباره اصول اولیه گرافیک بدانید به بهترین محل ممکن قدم گذاشته اید. در این مقاله از آکادمی پیکسان به بررسی تمامی نکات و موارد لازم برای طراحی گرافیک خواهیم پرداخت. شما با مراجعه به یک آموزشگاه عکاسی یا آموزشگاه تصویربرداری نیز می توانید در کلاس های گرافیک آن شرکت کنید.

اصول اولیه گرافیک

 

اهمیت شناخت اصول اولیه گرافیک

طراحی گرافیک نقش مهمی در ایجاد برند و در عین حال در نمایش مهارت های مختلف شما دارد. اگرچه برندسازی و طراحی دو جزء جدا نشدنی هستند، اما مهم است که اصول اولیه طراحی گرافیک را قبل از شروع هر کار جدیدی بشناسید. گرافیک رسانه های اجتماعی، رابط کاربری وب و برنامه ها، فیلم ها، آگهی ها، تبلیغات و سایر موارد، بسترهایی است که در آنها می توانید مهارت های گرافیکی خود را شکوفا کنید. در ادامه به معرفی 10 مورد از اصول اولیه گرافیک خواهیم پرداخت.

 

10 مورد از اصول اولیه گرافیک

1- تعادل

تعادل به طرحی کلی شما ثبات و ساختار می بخشد. برای درک بهتر تعادل، فکر کنید که وزن مشخصی برای هر یک از عناصر طراحی شما وجود دارد. اشکال، متن ها و تصاویر، عناصری هستند که طراحی شما را تشکیل می دهند، بنابراین مهم است که با وزن بصری که هر یک از این عناصر در اختیار دارند آشنا شوید. البته این بدان معنا نیست که عناصر همیشه باید به طور مساوی توزیع شوند و یا باید از یک اندازه برابر برخوردار باشند. تعادل یا متقارن و یا نامتقارن است.

تعادل متقارن وقتی است که وزن عناصر به طور مساوی در هر دو طرف طرح تقسیم می شود، در حالی که تراز نامتقارن از مقیاس، کنتراست و رنگ برای دستیابی به جریانی مشخص در طراحی استفاده می کند.

اصول طراحی گرافیک
طراحی متعادل و متقارن

2- نزدیکی

نزدیکی به ایجاد رابطه بین عناصر مشابه یا مرتبط کمک می کند. با اتصال و نزدیکی عناصر یک طرح به هم، این عناصر دیگر نیازی به گروه بندی ندارند. عناصر باید به صورت بصری از طریق فونت، رنگ، اندازه و سایر موارد به یکدیگر متصل شوند.

 

3- تراز

تراز کردن در ایجاد ارتباط بصری یکپارچه با عناصر طراحی نقشی محوری دارد. این امر با از بین بردن عناصر قرار داده شده به روشی ناخوشایند، به تصاویر، اشکال و سطرهای متون، نظم می دهد.

 

4- سلسله مراتب بصری

به زبان ساده، یک سلسله مراتب زمانی شکل می گیرد که وزن بصری اضافی به مهمترین عنصر یا پیام در طراحی شما داده شود. می توان این کار را به روش های مختلفی انجام داد و با استفاده از فونت های بزرگتر یا جسورانه تر برای برجسته کردن عنوان آن را به رخ کشید. نمایش دادن پیام کلیدی شما در یک طرح گرافیکی به صورت برجسته تر از سایر عناصر طراحی و یا اضافه کردن تمرکز به تصاویر بزرگتر، دقیق تر و رنگی تر در طرح به نسبت تصاویر کم اهمیت تر یا کوچکتر، نمونه ایجاد یک سلسله مراتب بصری می باشد.

اصول گرافیک
در این طرح می توانید عنوان، تاریخ، اشکال و تصویر را با رعایت سلسله مراتب بصری به صورت کاملا واضح و بدون تداخل ببینید

 

5- تکرار

تکرار یک عنصر اساسی در طراحی گرافیک است، به خصوص وقتی صحبت از برندسازی شود. این کار یک ریتم را ایجاد می کند و با پیوند دادن عناصر سازگار مانند آرم و پالت رنگ، کلیت طراحی شما را تقویت می کند و باعث می شود یک برند یا طرح، فورا قابل مشاهده و تشخیص برای بینندگان باشد.

6- رنگ

انتخاب رنگ یک نکته مهم در طراحی گرافیکی شماست و روحیه کلی یک طرح را نشان می دهد. رنگ هایی که انتخاب می کنید نشانگر برند شما و تنالیته آن است، بنابراین در انتخاب پالت رنگ خود دقت کنید. به عنوان یک طراح گرافیک، داشتن دانش اساسی در مورد تئوری رنگ، همیشه مفید است، به عنوان مثال؛ سایه های طلایی و خنثی احساس کلی “زیبابودن” را به وجود می آورند، رنگ های روشن باعث خوشبختی می شوند و آبی احساس آرامش را ایجاد می کند. رنگ ها می توانند به عنوان یک کنتراست یا حتی برای تکمیل عناصر نیز استفاده شوند.

 

7- تضاد

تضاد یکی از مهمترین اصول اولیه گرافیک است. تضاد هنگامی اتفاق می افتد که بین دو عنصر در طرح شما یک طراحی مخالف و متفاوت وجود داشته باشد. تنظیم کنتراست از رایج ترین ترفندها برای ایجاد تضاد در یک طرح گرافیکی می باشد. کاهش یا افزایش کنتراست معمولا توجه بیننده را به سمت عناصر اصلی طرح شما هدایت می کند.

تضاد در گرافیک
قسمت هایی از تصویر تاریک شده است تا متن بتواند تضاد تندی در برابر پس زمینه ایجاد کند و هر دو عنصر قابل تفکیک و مشاهده باشند

 

8- فضای منفی

ما در مورد اهمیت رنگ ها، تصاویر و اشکال صحبت کرده ایم، اما فضای خالی باقی مانده چیست؟ فضای خالی تصاویر ما “فضای منفی” نامیده می شود که به عبارت ساده به معنای ناحیه خالی بین عناصر یا فضای اطراف آن است. در صورت استفاده خلاقانه، فضای منفی می تواند به ایجاد یک شکل و برجسته کردن اجزای مهم طراحی شما کمک کند.

 

9- تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی از ارکان اصلی طراحی است و در مورد اجرای یک سبک یا حتی یک اثر هنری در هنگام اجرا و یا حتی سفارشی سازی آن صحبت می کند. گاهی اوقات، نوع تمام آنچه شما برای نشان دادن مفهوم طراحی خود نیاز دارید در نحوه تایپوگرافی شما خلاصه می شود.

 

10- قوانین

هنگامی شما یک طراح گرافیک ماهر هستید که اصول اولیه گرافیک را شناخته و آنها را درک کنید. وقتی به این مرحله رسیدید وقت آن است که برخی از این اصول و قوانین را بشکنید. منظور ما این نیست که از تصاویر با پیکسل یا نوع فونت غیرمتعارف استفاده کنید. به یاد داشته باشید هرچه را که انتخاب می کنید باید با مخاطب ارتباط برقرار کند.  شما به اصول طراحی گرافیک نیاز دارید تا در مسیر صحیح گام بردارید. این اصول برای کسانی است که می خواهند با استفاده از تصاویر و طرح هایی قوی  یک برند عالی ایجاد کنند.

طرح خلاقانه گرافیکی
یک طرح گرافیکی خلاقانه با شکستن قوانین

درباره‌ی مهرداد صادقی زاده

همچنین ببینید

تصویربرداری ماهواره ای

تصویربرداری ماهواره ای چیست؟ | بررسی انواع آن

تصویربرداری ماهواره ای چیست ؟ تصویربرداری ماهواره ای در واقع فرآیند فیلمبرداری و عکاسی از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *